Køb af virksomhed

Værdien skabes ved at betale den rette pris og sikre en effektiv implementering

Forberedelse ved køb af virksomhed

  • Vi hjælper jer med at udvikle og tilrettelægge jeres opkøbsstrategi. Vi udvikler scenarier for de forventede resultater af opkøbsprocessen og analyserer alternativer og risici
  • Vi assisterer i forbindelse med udvikling af profilen af targets
  • Vi rådgiver i forbindelse med struktureringen af projektet og governancestrukturen
  • Vi opbygger en omfattende finansiel model til at analysere alternativer, herunder synergier og forventede risici

Gennemførelse af opkøbsprocessen

  • Vi kontakter targets og benytter vores omfattende internationale netværk til at få kontakt med de rette beslutningstagere
  • Vi analyserer targets og udvikler tilbudsbreve og indikative bud
  • Vi vurderer den rette budstrategi. Vi vurderer styrken af alternative købere og taktik til at positionere jer bedst muligt i budprocessen
  • Vi koordinerer due diligence processen og evaluerer resultater og konsekvenserne af due diligence undersøgelserne – herunder potentielle deal breakers
  • Vi rådgiver om alternative kilder til at finansiere opkøbet herunder udarbejdelse af materiale til banker og andre finansieringskilder
  • Vi arbejder tæt sammen med jeres juridiske rådgivere for at sikre at de kommercielle aspekter af transaktionen afspejles i de juridiske transaktionsdokumenter

KEY ISSUES TIL OVERVEJELSE VED køb af virksomhed:

  • Hvad er jeres opkøbsstrategi og de forventede resultater I håber på at opnå?
  • Hvad er profilen (størrelse, geografi, business area, ejerskab osv.) på de targets I ønsker at købe?
  • Hvordan identificeres targets?
  • Hvordan kontaktes targets?
  • Hvordan kan synergier troværdigt kvantificeres?
  • Hvilken pris skal I tilbyde ejerne af target?
  • Hvorledes skal tilbuddet struktureres (cash, earn-out, milestone baseret, aktieswop osv.)?
  • Hvilken værdi har jeres egen virksomhed I fald I ønsker at betale helt eller delvist med aktier?
  • Hvilken due diligence er påkrævet og hvilket team ønsker I at benytte?
  • Hvordan skal kommunikationen tilrettelægges internt og eksternt?
  • Hvad er den bedste governance i projektet – hvem er involveret og hvordan sikres den bedst mulige kommunikation undervejs?